MIU-skolan

En skola med unikt fokus på medvetande

MIU-skolan (Medvetande Integrerad i Utbildningen) verkade i Idealbyn i Skokloster mellan 1992 och 2014. Den var en liten friskola med elever från förskola till och med årskurs nio och präglades av trygghet, små klasser och ett gott studieklimat. Resultaten på de nationella proven låg genomgående högt, samtidigt som elevernas personliga utveckling sattes i centrum.

MIU-skolan var en del av Idealbyns större vision om ett samhälle där vardagsliv, boende och utbildning kombinerades med Transcendental Meditation (TM) och livskunskap.

Historia och utveckling

Skolan hade elever i alla åldrar och fungerade som en komplett grundskola fram till 2012, då årskurserna 7-9 lades ned på grund av minskat elevunderlag och nya behörighetskrav för lärarna. Drömmen var att åter kunna erbjuda en fullständig grundskola, men 1 juli 2014 togs verksamheten över av Raoul Wallenbergskolan.

Under hela sin tid satsade MIU-skolan på IT och digitala verktyg. Eleverna hade tidigt god tillgång till datorer, internet och pedagogiska program.

Pedagogik och arbetssätt

Pedagogiken byggde på att varje elevs unika behov och förutsättningar skulle stå i centrum. Grupperna var åldersintegrerade, och eleverna arbetade ofta projektinriktat, ibland med ett tema som genomsyrade hela läsåret.

Stor vikt lades vid att eleverna tog eget ansvar för både arbete och socialt beteende. Muntlig framställning och samarbete var viktiga delar, och i de yngre åldrarna kombinerades detta med en mer traditionell undervisning.

Transcendental Meditation (TM)

Ett av de mest unika inslagen i skolan var meditationen. Eleverna mediterade tio minuter två gånger per dag, i början och slutet av skoldagen.

Målet var att skapa en inre balans som ökade koncentrationsförmågan och förbättrade inlärningen. TM-baserad EEG-forskning som refererades av skolan pekade på ökad vakenhet, djup vila och bättre kognitiva resultat.

Ämnet Livskunskap

Utöver den vanliga kursplanen undervisades eleverna i ämnet Livskunskap, där självkännedom och förståelsen för naturlagar och sociala principer var centrala. Meditationen integrerades i ämnet som en direkt erfarenhet av det inre, med målet att stärka elevens självkänsla och känsla av förankring.

Konflikthantering och social träning

MIU-skolan hade en genomtänkt metod för konflikthantering. Eleverna uppmuntrades att se sin egen roll i konflikter, förstå olika perspektiv och ta ansvar för sina egna val. Grundprinciperna var bland annat:

  • Lyssna – varje elev ska känna sig viktig

  • Alla är olika och upplever situationer på sitt sätt

  • Vi har alltid ett val

  • Jag tar ansvar för mitt eget val

  • Vi utser aldrig syndabockar

Fritidsverksamhet

Fritids hade en lekpedagogisk inriktning. Vuxna deltog ofta i barnens lek, men utan att styra den. Lek sågs som en central del av barns utveckling:

”Om man leker när man är barn så blir man en glad vuxen.” – 8-årig elev

Fritids erbjöd både struktur och fri lek, med teman, utflykter, utevistelser och gemensamma mellanmål där barnen själva fick ansvar, till exempel som ”veckans matvärd”.

Skolans lokaler

MIU-skolan låg i två moderna byggnader som byggts om till skolhus, placerade i det natursköna området i Idealbyn med gångavstånd till Mälaren. Det fanns särskilda lokaler för drama, bild, filmvisning och små meditationsrum i varje hus. Musik, slöjd och idrott bedrevs i hyrda lokaler i närheten.

Forskning och internationell kontext

MIU stod ursprungligen för Maharishi International University, grundad i USA 1971 av TM-rörelsen. Den svenska friskolan lånade förkortningen men gav den en ny innebörd: Medvetande Integrerad i Utbildningen.

Skolan hänvisade ofta till de över 450 vetenskapliga studier som gjorts på TM vid ca 200 universitet och forskningscenter i 130 länder. Dessa visade bland annat förbättrat minne, högre intelligensvärden, ökad kreativitet och bättre hälsa.

Avtryck

MIU-skolan blev en del av Idealbyns särprägel, ett försök att förverkliga visionen om en idealisk livsmiljö där utbildning, personlig utveckling och gemenskap gick hand i hand. Även om skolan upphörde 2014 lever den kvar i minnet som ett av de mest unika pedagogiska experimenten i Sverige under sin tid.